Axel Darvik

Liberalernas Ståndpunkt i Kommunstyrelsemötet

En Sammanfattning av Våra Yrkanden 28 augusti

Onsdag 28 augusti 2024

Under dagens kommunstyrelsemöte lade Liberalerna, i samarbete med andra partier, fram flera viktiga yrkanden som speglar vår vision för ett starkare och mer rättvist Göteborg. Tyvärr röstades samtliga våra yrkanden ned. Här följer en översikt över de förslag vi lade fram och varför vi anser att de är avgörande för Göteborgs framtid.

1. Förvärv av Fastigheter av Kommunala Bolag

Vi yrkade på att exploateringsnämnden alltid ska ges möjlighet att förvärva fastigheter innan de säljs på öppna marknaden. Detta för att säkerställa att stadens markpolitik och stadsutveckling är samordnad och effektiv​. Genom att ge kommunen denna förköpsrätt kan vi bättre kontrollera hur marken används och säkerställa att den utvecklas i linje med stadens behov och långsiktiga mål.

2. Riktlinjer för Användning av Kommunal Mark

Ett annat centralt yrkande handlade om att fastställa riktlinjer för upplåtelse av kommunal mark. Vi föreslog att ansökningar som strider mot stadens demokratiska värderingar eller främjar ojämställdhet ska nekas​. Göteborg ska vara en stad där all markanvändning främjar våra grundläggande principer om jämställdhet och inkludering.

3. Åtgärder mot Människohandel och Sexuell Exploatering

Vi föreslog en rad åtgärder för att motverka prostitution, människohandel och sexuell exploatering i Göteborg. Detta inkluderade att göra Mikamottagningens verksamhet mer tillgänglig och att samarbeta med civilsamhällets organisationer för att nå ut till utsatta grupper. Dessa problem måste tas på allvar och vi behöver en samlad strategi för att motverka dessa former av brott och övergrepp.

4. Skydda Yttrandefriheten Samtidigt som vi Följer Lagen

Ytterligare ett yrkande rörde avlägsnande av demonstranter som olovligen tagit stadens mark i anspråk, specifikt i Vasaparken​. Vi underströk vikten av att balansera rätten till yttrandefrihet med respekten för lagar och regler. Genom att föreslå detta yrkande ville vi säkerställa att offentliga platser används på ett sätt som är förenligt med stadens regler och trygghet för alla medborgare.

5. Partnerskap med Taiwan för Demokrati och Innovation

Ett av våra mest internationellt inriktade förslag var att etablera ett partnerskapsprojekt eller vänortsavtal med Taiwan​. Genom att samarbeta med Taiwan kan Göteborg dra nytta av deras erfarenheter inom digitalisering, klimatresiliens och hantering av påverkansoperationer. Detta skulle stärka vår stad både ekonomiskt och demokratiskt.

Även om våra yrkanden blev nedröstade i dagens möte är vi övertygade om att dessa förslag utgör en viktig del av den politiska diskussionen om Göteborgs framtid. Vi kommer fortsätta att arbeta för en stad där rättvisa, demokrati och innovation står i centrum. För oss i Liberalerna är det avgörande att Göteborgs utveckling sker på ett sätt som gynnar alla invånare och stärker vår stad som en ledande och inkluderande kraft, både nationellt och internationellt.