Axel Darvik i hamnen

Måndag 4 september 2023

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Detta yttrande är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion men även genom yrkanden i olika nämnder. Motioner till Kommunfullmäktige behöver beredas innan beslut i Fullmäktige och detta är Liberalerna tillsammans med Moderater och Demokrater yttrande i Kommunstyrelsen inför Kommun Fullmäktige.

Yttrande angående – Motion av Axel Darvik (L) om att barn till arbetssökande och föräldralediga ska ha rätt till 30 timmars förskola.

Vi tillstyrker motionen och hänskjuter kostnaderna för att genomföra reformen till budgetberedningen. En förutsättning för reformen är att förskolenämnden ges tillräcklig budgetförstärkning i ram för det nya uppdraget. Detta för att säkerställa att ett genomförande av reformen inte påverkar barngruppernas storlek, personalens arbetsmiljö eller verksamhetens kvalitet.

Detta yttrande är en del i Kommunstyrelsens beredning av frågor inför kommunfullmäktige och rör en motion från Liberalerna. Läs mer om motionen här och följ vilka andra motioner Liberalerna lagt i fullmäktige under rubriken Motioner i kommunfullmäktige. Fler yrkande och yttrande i Kommunstyrelsen finns under rubriken Yrkande i kommunstyrelsen. Läs om fler av våra förslag på vår hemsida.