Axel Darvik

Liberalernas Yrkande i Kommunstyrelsen den 6 mars

Onsdag 6 mars 2024

Under dagens Kommunstyrelsesammanträde lämnade Liberalerna tillsammans med sina samarbetspartier sju viktiga yrkanden angående stadens framtid. Trots deras betydelse och relevans för Göteborgs utveckling röstades samtliga ned av majoriteten bestående av S, V och Mp.

Ett av de mest centrala yrkandena under mötet rörde valet av ombud till årsstämman för Göteborgs Stadshus AB. Detta ärende är tekniskt komplext men av stor vikt då det handlar om att kunna utkräva ansvar för den omtalade Karlastaden-affären som debatterats flitigt. Liberalerna och deras samarbetspartier föreslog att kommunstyrelsen skulle få i uppdrag att komplettera instruktionen för ombudet med samtliga stämmohandlingar från Förvaltnings AB Framtiden. Dessutom yrkade de på en extern juridisk granskning av Göteborgs Stadshus AB:s ordförandes roll i förhållande till aktiebolagslagen och styrande dokument. Innan den externa granskningen är genomförd skulle instruktionerna till ombudet för årsstämman i Göteborgs Stadshus AB 2024 justeras så att ansvarsfrihet inte kunde beviljas för ordföranden i Göteborgs Stadshus AB.

Vidare föreslog Liberalerna och deras samarbetspartier att kommunstyrelsen skulle gå vidare med en förändring av trygghetsrådet för att få ett tydligare syfte, förbättrad uppföljning och annan sammansättning. Dessutom yrkade de på en redovisning av kommunstyrelsens uppdrag att utvärdera trygghetsrådet utifrån lag om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Detta är av stort intresse med tanke på de utmaningar Göteborg står inför gällande trygghet och säkerhet.

Ytterligare yrkanden från Liberalerna inkluderade en begäran om att stadsbyggnadsnämnden och Exploateringsnämnden skulle prioritera detaljplaner och exploateringsprojekt som ger tydliga positiva exploateringsnetton. De föreslog också en extern granskning av exploateringsverksamheten för att säkerställa ekonomisk balans över en rullande 10-årsperiod samt att skapa större ekonomiska marginaler.

Trots den betydande innebörden av Liberalernas yrkanden, valde majoriteten att nedrösta dem, vilket väcker frågor kring deras syn på ansvar och transparens i stadens förvaltning. Liberalerna fortsätter dock att arbeta för öppenhet, ansvarsskyldighet och en tryggare framtid för Göteborg och dess invånare, trots motståndet från majoriteten.