Axel Darvik i Hammarkullen

LOV 3-område i Hammarkullen

Onsdag 10 maj 2023

I P1 programmet Kaliber framkommer det hur kriminella gäng hotar och skrämmer personalen i Göteborgsförorten Hammarkullen till tystnad. Gängmedlemmarna, vissa så unga som 14 år, tillhör ett släktbaserat nätverk som har haft stor påverkan i området under en lång tid. Deras brottslighet spänner över allt från narkotikahandel till grova våldsdåd. Trots upprepade hot och incidenter görs varken polisanmälningar eller orosanmälningar, då personalen är rädd för repressalier från gängmedlemmarna. Liberalerna vill ni införa LOV 3-område i Hammarkullen och andra utanförskapsområden för att få en trygg boendemiljö.

– Hade det här hänt i centrala Göteborg hade vi haft vakter där för länge sen, säger Axel Darvik till GP.

Liberalerna har identifierat detta allvarliga problem och presenterar nu förslag för att återta kontrollen över gatorna och skydda kommunens personal. Partiet vill skapa flera nya LOV 3-områden i Göteborgs ”utanförskapsområden”. LOV 3-områden innebär att polisen godkänner att områdena får patrulleras av ordningsvakter som har befogenhet att ingripa vid ordningsstörningar. Denna åtgärd har redan implementerats i centrala Göteborg, men Liberalerna anser att det behövs liknande åtgärder där problemen med gäng och hot är som mest akuta.

– Det är tydligt att vi har problem med tystnadskultur och släktbaserade nätverk som skapar skräck och rädsla hos boende och näringsliv, säger Axel Darvik.

Axel Darvik, kommunalråd i Göteborg, betonar vikten av att agera i områden som Hammarkullen, där invånare känner rädsla och osäkerhet, och där de upplever att lagar och regler inte tillämpas på samma sätt som i resten av staden. Genom att sätta in ordningsvakter kan man minska utpressningen av den lokala handeln och försvåra drogförsäljningen, vilket i sin tur kan ge de boende en tryggare miljö. Det är en åtgärd som kan bidra till att bekämpa den pågående tystnadskulturen och minska gängens inflytande i området.

– Det allvarliga är att om det här hade hänt i centrum, med stenkastning mot ett bibliotek eller en fritidsverksamhet, så hade vi haft vakter där för länge sen. Det är bara i förorten som man tolererar det här, säger Axel Darvik.

Liberalernas förslag möts av motstånd från Socialdemokraterna i P1 Morgon. Jonas Attenius, kommunstyrelsens ordförande, anser att ordningsvakter inte är lösningen på problematiken med kriminella gäng och klankultur. Liberalerna kommer att söka stöd för sitt förslag både bland oppositionen och det rödgröna styret i Göteborg. Genom att uppmärksamma och agera mot hotet som kriminella gäng utgör och genom att lyfta fram behovet av att återta kontrollen över samhället.

– Det gör att det blir svårare att utpressa den lokala handeln och svårare att sälja droger. Det är förnedrande för de boende att se hur pushers öppet säljer droger. Det finns ingen som vill ha det i sitt område, säger Axel Darvik.

Läs mer om hur vi vill skapa ett tryggt Göteborg genom bland annat Förortslyftet på vår hemsida.