Axel Darvik, Lotta Nachemson

När skolresurserna minskar, drabbas barnen hårdast

dags för förändring!

Fredag 3 maj 2024

I en nyligen publicerad debattartikel i Göteborgs-Posten, belyser Axel Darvik och Lotta Nachemson, ledande Liberalerna-representanter i Göteborg, den skadliga effekten av de senaste nedskärningarna inom utbildningssektorn under det nuvarande vänsterstyret. Denna situation påverkar inte bara kvaliteten på utbildning utan också de långsiktiga chanserna för våra barns framtid.

Grundskolan och förskolan, som är ryggraden i vår välfärd, har sett över 570 nedlagda tjänster bara det senaste året. Dessa beslut, drivna av Viktoria Tryggvadottir Rolka (S) och Blerta Hoti (S), påverkar direkt våra barns dagliga verklighet. En säker och stabil skolmiljö är grundläggande för varje barns utveckling, något som nu hotas av osäkra och inkonsekventa förhållanden.

Det är värt att notera att medan antalet lärare minskar, ser vi en ökning av personal inom idrott och föreningsförvaltning samt andra icke-kritiska områden. Denna prioritering visar på en tydlig avsaknad av ansvar från de styrande partierna när det kommer till våra barns utbildning.

Vårt engagemang som Liberaler är att säkerställa att skolpolitiken prioriterar barnen först. Vi tror på en utbildningspolitik som fungerar som grund för social, integrations- och kriminalpolitik. Det är genom utbildning vi förbereder våra barn för framtiden med nödvändig kunskap och färdigheter.

Läs mer om våra tankar och vad vi vill göra annorlunda i den fullständiga artikeln på Göteborgs-Posten.

Det är dags att vi som samhälle står upp för våra barn och deras utbildning. Stöd oss i att omforma politiken för att göra våra skolor till en plats för lärande, trygghet och välmående. Varje barn förtjänar en chans att nå sin fulla potential. Det är dags att sätta barnen först och säkerställa att våra skolor får de resurser de så väl behöver.