Nu måste Göteborg sätta skolan först!

Onsdag 20 juni 2018

I dag presenterades betygsresultaten för grundskolan 2018 i Göteborgs stad. Andelen elever som når målen i alla ämnen i årskurs 9 ökar något samtidigt som meritvärdena sjunker. Andelen elever som når målen i alla ämnen i årskurs 6 minskar kraftigt. I Angered når endast 38 procent av eleverna i årskurs 6 godkänt i alla ämnen, en minskning med 1,6 procent från föregående år. Liberalernas kommunalråd Helene Odenjung ser med oro på årets resultat.

Resultaten för 2018 bekräftar bilden av att det går trögt för skolan i Göteborg. Skillnaderna mellan flickor och pojkar är fortsatt stor, skillnaderna mellan stadsdelarnas är stora och de lågt presterande skolorna blir fler. Det gör mig väldigt orolig att vi inte rustar barnen bättre för fortsatta studier och för framtiden, säger Helene Odenjung, kommunalråd (L).

– Det är såklart positivt att fler når målen bland niondeklassarna, men jag tycker inte att vi ska vara nöjda med dessa nivåer. Vi ser också att meritvärdena går ner för niorna och minskar i alla stadsdelar även om man räknar bort elever med okänd bakgrund och det är oroväckande. Att betygen för sexorna minskar är en varningssignal och en fråga vi har lyft många gånger. I Angered når bara 38 procent av eleverna godkänt i alla ämnen. Göteborg behöver sätta skolan först och det är Liberalerna en garant för, fortsätter Helene Odenjung (L).

Färre sexor klarar målen i alla ämnen
Andelen elever som når målen i alla ämnen i årskurs 6 minskar kraftigt med 2,3 procentenheter, från 71,9 2017 till 69,6 procentenheter. Endast tre stadsdelar förbättrar sina resultat från föregående år, sju stadsdelar presterar sämre än 2017. Även flickorna i årskurs 6 presterar sämre, endast 72,3 procent når målen i alla ämnen jämfört med 2015 då siffran låg på 79,1 procent.

– Vanligtvis brukar pojkarna prestera något sämre än flickorna men nu kan vi se ett trendbrott där även flickorna i årskurs 6 i lägre utsträckning uppnår målen i alla ämnen. Det är tydligt att vi behöver tidigare insatser för dessa elever och därför vill Liberalerna ha betyg från årskurs 4, säger Helene Odenjung.

Fler niondeklassare når målen
Ljusglimten i årets skolresultat 2018 är att andelen elever i årskurs 9 som når målen i alla ämnen ökar. Förra året gick 67,3 procent av eleverna ut nian med godkänt i alla ämnen och i år ökade andelen till 68,2 procent.

– Vi måste ge lärarna rätt redskap för att kunna vara lärare, att det är lugn och studiero i klassrummet och det är det inte överallt. I vissa klasser är det så stökigt att lärarna knappt kan genomföra lektioner medan det i andra klasser inte är några problem. Några elever kan få hjälp hemma och andra inte och då blir det väldigt orättvist. Därför måste skolans status och ordning i klassrummet lyftas ordentligt, avslutar Helene Odenjung.