Göteborg måste tillsätta en ”Amandakommission”!

Torsdag 26 april 2018

Hedersförtrycket och våldsbejakande extremismen är allvarliga hot mot vår demokrati och vår frihet. Göteborg är en av de svenska städer som problemen är som störst. Nu lägger Liberalerna tillsammans med Alliansen fram ett yrkande till kommunstyrelsen med sju förslag på hur vi ska vässa arbetet mot hedersförtryck och våldsbejakande extremism.

Det tog nästan fyra år för Socialdemokraterna att ta bladet ifrån munnen och prata om hedersförtrycket som tusentals unga göteborgare lever i. Vi har kämpat i hård motvind men ändå fått igenom flera viktiga förslag för att möta utmaningarna. Nu lägger vi fram flera nya förslag skulle göra skillnad, säger Helene Odenjung (L), kommunalråd.

Tusentals unga göteborgare lever under hedersförtryck
Tiotusentals människor, främst flickor och kvinnor men även pojkar och män, lever idag i ofrihet i det svenska samhället. Hedersfrågan har inte hanterats professionellt av det rödgröna styret och man har länge förnekat hedersförtryckets utbreddhet. Amanda, även kallad Alicia i GP:s artikelserie om hedersförtryck, har blivit det mest kända exemplet för hedersförtryckets brutalitet. Amanda är en av många utsatta.

– Att en tolvårig flicka från Göteborg gifts bort till Irak och att hon som 13-åring föder barn på Östra sjukhuset är ett gigantiskt svek mot henne, vi måste göra allt vi kan för att det inte ska hända igen. Vi vill därför tillsätta en haveriutredning, en så kallad ”Amandakommission”, fortsätter Helene Odenjung (L).

Läs mer i Göteborgs-Posten.

Våldsbejakande extremism ska bekämpas
Göteborg är en av de städer i Europa, som i förhållande till sin folkmängd, haft flest medborgare som rekryterats till våldsbejakande extremism. I rapporten från Göteborgs stad Lägesbilden över radikalisering och våldsbejakande extremism” svarar 21 procent av de tillfrågade att de mottagit hot, vålds eller trakasserier i sin yrkesroll eller ideella engagemang.

Vi måste förstärka Göteborgs stad förmåga att möta personer som sympatiserar med våldsbejakande ideologier och samtidigt hitta rutiner kring hur vi kan stärka stadens arbete när det gäller hot och dödshot mot tjänstepersoner, rektorer, lärare och andra nyckelpersoner i staden som utgör själva grunden för det demokratiska systemet, avslutar Helene Odenjung (L)