Se alla

Odenjung (L): Inrätta en skolakut för stökiga elever!

Onsdag 28 mars 2018

Studieron minskar och otryggheten ökar bland Göteborgs elever samtidigt som mobbning blir allt vanligare. Liberalernas kommunalråd Helene Odenjung (L) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att Göteborgs stad ska inrätta en skolakut för elever som påverkar tryggheten och studieron på ett allvarligt sätt i skolan.   

-I Stockholm inrättades en skolakut år 2012 för elever i grundskolan som på olika sätt påverkat tryggheten och studieron i klassrummet och i skolan på ett allvarligt sätt. Skolakuten har fungerat bra och fått stökiga elever på rätt bana genom att byta undervisningsmiljö, ge rätt stöd i undervisningen men också med hjälp och stöd av kuratorer, säger Helene Odenjung (L), kommunalråd.

Studieron minskar samtidigt som mobbning och otryggheten ökar i Göteborgs skolor.
Skolverket och Skolinspektionen har via enkäter och tillsyn, vid flera tillfällen, bekräftat att det finns ordningsproblem och brist på studiero i klassrummen. Den senaste regiongemensamma elevenkäten 2017 som genomförs av GR visade även den att Göteborgs skolor är inne i en trend där elever känner sig otryggare i skolan, att mobbning blir allt vanligare och att studieron i klassrummen försämras.

-Den senaste enkäten från GR är oroande. Vi liberaler är besjälade av en fungerande skola och att undervisningen håller hög kvalitet. Skolan är nyckeln till en bra framtid. Det är helt avgörande för vilket samhälle vi får i framtiden. Inte en enda elev ska känna sig rädd eller orolig för att åka till sin skola, säger Helene Odenjung (L).

De disciplinära åtgärder som anges i skollagen kan beskrivas som en trappa – man får enligt lagen inte stänga av en elev utan att ha prövat andra åtgärder. I grundskolan inkluderar de åtgärderna ofta att eleven tillfälligtvis förflyttas till skolakuten så att åtgärder kan planeras och vidtas på hemskolan därefter, och elever kan får stöd på skolakuten.

– Syftet med skolakuten är inte att straffa någon elev. Det handlar först och främst om att upprätthålla trygghet och studieron för övriga elever i klassen och på skolan. Elever som hotar andra elever eller förstör undervisningen ska inte få fortsätta göra det. Samtidigt behöver de elever också stöd och en ny undervisningsmiljö för att komma på rätt bana, avslutar Helene Odenjung (L).