Axel Darvik

Olagligt beslut om skolpeng upphävt

Vad betyder det för Göteborgs skolor?

Fredag 14 juni 2024

Göteborgs förvaltningsrätt har nyligen upphävt ett beslut från grundskolenämnden om skolpeng, vilket skulle ha gynnat kommunala skolor på bekostnad av fristående skolor. Detta beslut har orsakat stor oro och stress bland rektorer och lärare i Göteborgs kommunala skolor.

Axel Darvik har uttryckt stark kritik mot vänsterstyrets hantering av skolpengen. Han anser att vänsterstyret saknar grundläggande förståelse för skolans behov, vilket redan har lett till att 670 årsarbetare har fått lämna de kommunala skolorna. Han varnar för att ytterligare 150 personer kan förlora sina jobb om de rödgröna partierna fortsätter att överklaga förvaltningsrättens beslut.

Historien började med att SVMP (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet) drev igenom ett beslut att hålla inne skolpengen för friskolorna, trots att de visste att beslutet var olagligt. Friskolorna överklagade beslutet, vilket ledde till att förvaltningsrätten inhiberade det.

Förvaltningsrättens dom innebär att beslutet upphävs eftersom det strider mot skollagen. Om de rödgröna partierna väljer att överklaga domen, riskerar de kommunala skolorna att drabbas hårt av nedskärningar. Ekonomiskt innebär detta att kommunala skolor får 70 miljoner kronor frysta och kan tvingas betala skadestånd till friskolorna. Detta skulle leda till att upp till 140 lärare behöver sägas upp, vilket påverkar elevernas utbildning negativt.

Nu hoppas jag att man slutar med de här dumheterna och att man så snabbt som möjligt betalar ut pengarna till de kommunala och fristående skolorna. Man kan inte hålla på med sådant här uppenbart lagtrots, säger Axel Darvik till GP.

Rektorerna har redan börjat planera för dessa nedskärningar, och även om beslutet ändras, kommer skadorna att vara svåra att reparera på kort sikt. Detta innebär en stor påfrestning för skolorna och skapar osäkerhet för både personal och elever.

Beslutet om att skolpeng upphävt gör det tydligt att det vänsterledda styret behöver omvärdera sin strategi och prioritera elevernas och skolornas bästa framför politiska poänger. Göteborgs skolor förtjänar stabilitet och rättvisa resurser för att kunna erbjuda en högkvalitativ utbildning.