Berit Krantz

Rapport från ÄVO den 12 december 2023.

En dag av passion och politik i Äldre samt vård och omsorgsnämnden

Måndag 18 december 2023

En oväntad välkomstkomité

Det är inte varje dag man välkomnas av en skara engagerade medborgare med plakat och ramsor på väg till ett politiskt sammanträde rapporterar Liberalernas ledamot Berit Krantz från ÄVO:s nämndmöte i december. Just detta unika ögonblick mötte oss vid Äldre samt vård och omsorgsnämndens (ÄVO) senaste möte den 12 december 2023, en dag som skulle visa sig bli allt annat än ordinär.

En påminnelse om ansvar

Vårt möte inleddes med en viktig uppmaning från vår jurist om att noggrant överväga vad vi delar offentligt, särskilt på sociala medier. Detta råd är visserligen allmängiltigt, men fick mig att direkt kontrollera riktlinjerna för min blogg, något som lyckligtvis redan var i linje med våra riktlinjer.

Ekonomi och budget i fokus

Nämndens ekonomiska rapportering visade på ett balanserat resultat för året, trots detta ligger utmaningar framför oss. Intressant nog valde M, KD och L att avstå från beslutet kring nästa års budget, en handling som säkert kommer väcka diskussioner framöver.

Digital innovation får grönt ljus

En strimma av ljus i mötet var det positiva mottagandet av förslaget om en ny digital ”fixartjänst”, en tjänst som kommer underlätta för många av våra medborgare. Detta framsteg visar på Liberalernas förmåga att driva innovation och förbättringar i kommunens tjänster.

Granskning och förnyelse

Vi fortsätter vår noggranna granskning av avtalet med Tre stiftelser, ett arbete som är viktigt för att säkerställa kvalitet och rättvisa i våra avtal och samarbeten.

Dialog och demokrati i Annedal

Mötet med de boende och anhöriga i Annedal var känslosamt och lärde oss mycket. Det blev tydligt att det finns ett behov av bättre information och kommunikation kring förändringar som påverkar våra medborgares liv. Vi erkänner behovet av förbättring här och kommer att ta dessa lärdomar med oss i framtida projekt.

Framtiden för Annedal

De stundande renoveringarna i Annedal är omfattande och nödvändiga för att säkerställa en trygg och sund boendemiljö. Det är viktigt att klargöra att ingen behöver lämna sina hem innan sommaren 2024, och alla berörda kommer att få stöd under hela processen, inklusive möjligheten att återvända till ett nyrenoverat hem till samma hyra som tidigare.

Detta möte var en påminnelse om den passion och dedikation som krävs inom politiken. Det visade också på vikten av dialog och öppenhet i alla våra processer. Vi på Liberalerna är engagerade i att bygga en bättre framtid för alla i vår kommun, och vi ser fram emot att fortsätta detta arbete tillsammans med er. Läs mer om vår äldrepolitik här.