Ann Catrine Fogelgren

Rapport från Kommunstyrelsen i Göteborg 11 november

VA-taxa, arvoden, säkerhetsprövningar och ombildningar

Onsdag 8 november 2023

Kommunstyrelsen i Göteborg har nyligen sammanträtt och föreslagit flera viktiga beslut i olika områden som kommer att påverka alla göteborgare. I den här artikeln kommer vi att sammanfatta de viktigaste yrkandena och beslutsförslagen som Liberalerna lagt fram under sammanträdet.

Göteborgs Stads vatten- och avloppstaxa för år 2024:

Kretslopp och vattennämndens förslag till brukningstaxa och anläggningstaxa för 2024 medför betydande avgiftsökningar. Denna ökning beror främst på en omfattande investeringsfas, som är en konsekvens av tidigare investeringar från 1960- och 1970-talet. Dessutom förväntas räntor och avskrivningar öka markant enligt prognos.

Möjligheten att påverka kostnaderna och avgifterna för 2024 är begränsad i detta skede, och vi i Liberalerna ser oss därför tvungna att godkänna förslaget. Dock, när det gäller 2025 och 2026, är kostnadsläget, inflation och ränteutvecklingen mycket osäker. Vi uppmanar därför nämnden att revidera sina processer, granska kostnader och intäkter för att minska de planerade kostnadsökningarna som kommer att påverka göteborgarna. Det kan inkludera analyser om hur staden byggs och samarbeten med andra parter för att effektivisera arbeten när gator grävs upp. Vårt yrkande effektiviseringar och besparingar röstades ner av det rödgröna styret.

Det är värt att notera att brukningsavgiften har ökat med 50% mellan 2019 och 2024, och ytterligare ökningar på 10% per år blir en utmaning för hushållen som redan upplever kostnadsökningar från olika håll.

Arvodesberedningens förslag om arvoden för förtroendevalda:

Göteborgs Stad har långt haft en stabil modell för arvoden och ersättningar för förtroendevalda, godkänd av kommunfullmäktige och årligen justerad i enlighet med snittet på löneökningarna i kommunen. Men nyligen ändrades detta, när det rödgröna styret beslutade att politisera ersättningarna. Den nuvarande modellen var utformad för bred politisk samstämmighet, och det är bekymmersamt att detta nu ifrågasätts för symbolpolitik. Trots att vi värderar nuvarande modellen vill ge Arvodesberedningen i
uppdrag att se över den antagna modellen för att se hur modellen kan utvecklas.

Förslag om ökad kamerabevakning för att bekämpa brott:

Ett annat intressant förslag handlar om att öka kamerabevakningen i staden för att bekämpa brottslighet. Kommunstyrelsen föreslås inventera stadens befintliga kameror och platser för ytterligare utplacering av kameror. Detta är en viktig åtgärd för att öka tryggheten och förebygga brott.

Säkerhetsprövning av förtroendevalda och anställda:

Kamerabevakning är en central åtgärd för att bekämpa brottslighet och öka samhällets trygghet. Kameror har en förebyggande effekt på brott, utgör effektiva redskap i brottsutredningar och kan avskräcka våldshandlingar. Regeringen har därför inlett en kameraoffensiv och planerar en omfattande utbyggnad av kamerabevakningen.

En väsentlig del av denna satsning handlar om att avlägsna onödiga hinder och ge polisen tillgång till fler verktyg, inklusive material från andras kameror. Det innebär lagändringar och ökat samarbete mellan polisen och andra myndigheter och aktörer. Som ett steg i detta arbete bör även kommuner som Göteborg uppdatera sin översikt över de kameror de har i bruk.

I och med regeringens förslag att ta bort tillståndskravet för kommuner och regioner som använder kamerabevakning, ser vi en möjlighet att ytterligare stärka Göteborgs trygghets- och brottsförebyggande arbete. För att ta till vara på detta föreslår vi en noggrann inventering av platser i staden som är osäkra eller otrygga, och där det skulle vara lämpligt att installera kommunala kameror. Självklart bör detta arbete genomföras i samarbete med polisen och andra relevanta intressenter.

Samråd med funktionsrättsrörelsen:

Förslaget om att utreda nära samråd med funktionsrättsrörelsen har redan en tydlig grund i Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning 2021–2026. Enligt detta program är det alla nämnder och styrelser som har ansvar för att prioritera strategin om aktiv involvering av intresseorganisationer när det gäller personer med funktionsnedsättningar. Därför är det mer ändamålsenligt att fortsätta arbeta med den befintliga strategin på nämnd- och styrelsenivå än att inleda en ny utredning.

Tidigare har kommunfullmäktige också genomgått en översyn av reglementen för kommunstyrelsens rättighetsbaserade råd för att säkerställa likvärdiga möjligheter till tidiga samråd i beslutsprocessen. Med detta i åtanke kommer vi att yrka på att avslå förslaget från V, S och MP om en ny utredning för samråd med funktionsrättsrörelsen.

Ombildning av hyresrätter i vissa områden:

Ombildningar av hyresrätter är ett verktyg för att främja ökad trygghet, minska segregation och skapa en mer blandad stad. Trots att olika politiska partier har olika infallsvinklar i frågan om ombildningar, finns det en bred politisk majoritet för att tillåta ombildningar i utsatta områden. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har tidigare stött ombildningar i dessa områden. Med den nuvarande minskningen av nyproduktion och Förvaltnings AB Framtidens utmaningar med underhåll och ökad nyproduktion, är det viktigt att kommunfullmäktige har möjlighet att omvärdera tidigare beslut.

Motionsrätten är ett viktigt instrument för att fördjupa demokratin och undvika snabba beslut. Förvaltnings AB Framtiden har inte berett motionen ordentligt och har endast hänvisat till tidigare beslut, vilket inte är i linje med praxis för att hantera motioner. Detta underminerar demokratins syfte. På grund av bristen i beredningen bör motionen återremitteras för en seriös bedömning. Det är också viktigt att utvärdera intäkterna från ombildningar och deras påverkan på fastighetsvärden, sociala konsekvenser och bostadsförsörjning. Kommunstyrelsen bör också belysa hyresgästernas rättigheter och allmännyttans erbjudanden för dem som inte väljer att ombilda sina lägenheter. Läs mer om denna motion på Liberalerna Göteborgs hemsida här.

I sammanfattning är Liberalerna i Göteborg involverad i flera viktiga yrkanden som kommer att påverka stadens framtid. Det är viktigt att dessa frågor behandlas noggrant och med tanke på konsekvenserna för invånarna och staden som helhet. Vi kommer att följa utvecklingen av dessa ärenden och rapportera om resultaten när de är tillgängliga.