Simona Mohamsson

Segrar i kampen mot våld i nära relationer

Liberalerna i Göteborgs vallöfte uppfyllt

Tisdag 5 mars 2024

Efter mer än ett års hårt arbete och engagemang har Liberalerna i Göteborg äntligen segrat i sin kamp mot våld i nära relationer. En fråga som varit högt prioriterad för partiet och som också var ett av våra vallöften från valet 2022 har nu förverkligats.

Genom det beslut som nyligen fattades i Göteborgs kommunfullmäktige kommer personer som utövar våld i nära relation att kunna vräkas från sina bostäder, och kontraktet skrivs över på den våldsutsatta. Detta är ett betydelsefullt steg framåt för att stötta och skydda kvinnor och barn som lever i utsatthet och rädsla.

Simona Mohamsson, Liberalernas kommunfullmäktigeledamot, har varit en central aktör i denna kamp. Hon lade grunden för förslaget redan i slutet av januari 2023 genom att lämna in en motion till kommunfullmäktige. Genom sitt envisa arbete och starka engagemang har hon lyckats övertyga hela kommunfullmäktige att ställa sig bakom förslaget.

Simona Mohamssons uthållighet och beslutsamhet har varit avgörande för att få igenom detta historiska beslut. Hon har inte bara kämpat för att få uppmärksamhet kring frågan utan också arbetat aktivt för att övertyga politiska motståndare om vikten av att agera mot våldet i nära relationer.

I en kommentar till beslutet säger Mohamsson att det är en vinst för alla kvinnor och barn i Göteborg som kämpar för sin överlevnad varje dag. Hon betonar också vikten av att kommunen och politikerna är på deras sida och tar avstånd från våldet, säger Simona Mohamsson till DN.

Seger för alla utsatta

Beslutet innebär inte bara att de som utövar våld ställs till svars utan också att de våldsutsatta ges möjlighet att tryggt bo kvar i sina hem. Det inkluderar också att den våldsutsatta får förtur till en annan bostad i en annan del av staden om så önskas.

Liberalerna och Simona Mohamsson har visat att det är möjligt att göra verklig skillnad i kampen mot våld i nära relationer. Framgången i denna viktiga fråga kommer att ha långtgående positiva konsekvenser för alla utsatta kvinnor i Göteborg.

Beslutet i Göteborg är inte bara en seger för Liberalerna utan också en seger för alla som kämpar för en tryggare och mer jämställd stad. Det är ett bevis på att politiskt engagemang och vilja att förändra kan leda till verkliga och betydelsefulla förbättringar i samhället.

Liberalerna arbetar för att förverkliga alla förslag i vår valplattform. Denna motion är en del i detta arbete. De mesta av förslagen i valplattformen hanteras i vår budgetmotion. Läs motionen i sin helhet här och vårt yrkande i kommunstyrelsen här. Vi följer denna fråga på hemsidan under rubriken Motioner i kommunfullmäktige, eller under taggen Vallöften. Läs om vår jämnstäldhets politik på vår hemsida.