Ann Catrine Fogelgren

Skeppsbron i Göteborg

Liberalernas Vision för en Hållbar Utveckling

Torsdag 12 oktober 2023

De senaste tio åren har dramatik och skenande kostnader skuggat framstegen i Skeppsbron i Göteborg. Ursprungligen planerades området att inrymma 450 nya bostäder, förskolor, kommersiella lokaler och en kajpromenad längs älven, tillsammans med ett gigantiskt undervattensgarage.

Men verkligheten blev annorlunda. Projektet försenades och kostnaderna skenade. Det senaste beskedet var att det planerade undervattensgaraget skulle kosta över 1,6 miljarder kronor. Den astronomiska summan gjorde att Liberalerna redan i februari drog sig ur den tidigare breda överenskommelsen om Skeppsbron, något GP rapporterade om. När Liberalerna drog sig den breda överenskommelsen runt Skeppsbron, tvingades alla partier att ompröva sin ställning till Skeppsbron.

Utifrån att den breda överenskommelsen sprack har det rödgröna styret (S, V, MP) bestämt sig för att istället skapa en helt ny detaljplan, utan det kostsamma undervattensgaraget.

Liberalerna är överens om att inte bygga det kontroversiella garaget, men vi anser att det är slöseri med både tid och resurser att börja om från början.

Genom att skippa det dyra garaget under vatten kan vi undvika stora kostnader och förkorta genomförandetiden. Det är synd att en av Göteborgs mest attraktiva platser fortfarande ser ut som en ökenparkering. Därför vill vi bygga vidare på det som redan har påbörjats, säger Ann Catrine Fogelgren

Liberalerna har samarbetat med experter och utarbetat ett genomarbetat förslag. Vår plan innebär att vi ska fortsätta utifrån den befintliga detaljplanen, men istället för att bygga undervattensgaraget, använda den nuvarande parkeringsplatsen för ett mindre underjordiskt garage. Detta garage kan sedan anslutas till den redan byggda nedfarten vid Triangeltomten.

Det planerade området för småhus längs kajen kommer att tas bort i Liberalernas förslag. Istället kommer man att fokusera på att skapa ett sammanhållet promenadstråk längs älven.

Liberalernas vision har än så länge mött motstånd från andra partier. Men Ann Catrine Fogelgren är fast besluten att driva frågan vidare: ”För göteborgarnas skull bör man inte dra ut på det i tio år till. Vi hoppas att man åtminstone överväger vårt förslag. Det vore fantastiskt att se denna plats med sin magnifika belägenhet vid älven utvecklas till något ännu bättre säger Ann Catrine Fogelgren till Mitt i Göteborg.”

Liberalernas förslag för en snabb utveckling av Skeppsbron inkluderar:

1. Flytta undervattensgaraget till den befintliga parkeringen och utreda möjligheten att använda den befintliga nedfarten.
2. Utreda förutsättningarna för flytande studentbostäder för en mer varierad boendeform.
3. Minska kajområdet som sträcker sig ut i vattnet och ta bort småhusen. Fokusera istället på att skapa ett enhetligt kajstråk längs hela älven genom staden.”

Liberalerna arbetar målmedvetet för att skapa en lösning som är ekonomiskt ansvarsfull, gynnar stadsutvecklingen och tar till vara på redan investerade resurser. Läs mer om Liberaler ställningstagande här, samt Liberalernas yrkande i kommunstyrelsen här.