Axel Darvik i hamnen

Stoppa tystnadskulturen i Göteborg

Tisdag 25 april 2023

Torsdagen den 27 april avgöra frågan om Göteborgs handlingsplan mot tystnadskultur ska antas eller om den ska sopas under mattan. I Kommunstyrelsen röstade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet ner handlingsplanen men liberalerna fortsätter kampen för att ta i tu med tystnadskulturen. Det första steget är ett anta handlingsplanen på torsdag.

Tystnadskulturen har växt fram i Göteborg under årtionden men det är först på senare år som den uppmärksammats. Detta efter att göteborgarnas känsla om en tystnadskultur besannats av en utredning som Liberalerna tog indikativ till under det borgliga styret förra mandatperioden. I opposition under förra mandatperioden var socialdemokraterna villiga till att göra något åt tystnadskulturen men nu när de tagit makten igen vill de sopa alla problem i Göteborg under matten.

Sveriges radios samhällsprogram Kaliber rapporterade om omfattande problem i Hammarkullen. Det var personal vid fritidsgården som blev hotade och misshandlade samt bibliotekarier som tvingades bevittna hur biblioteket togs över av kriminella gäng, utan att de vågade göra något. Programmet visar hur staden brister och inte stöttar sin personal som blir utsatta. De visar hur barn som borde bli omhändertagna av sociala myndigheter får leva kvar i denna utsatta miljö för att ingen vågar anmäla dem. Det är detta som Socialdemokraterna vill sopa under matten.

I Sveriges radios program Studio ett debatterar Axel Darvik med vänsterpartisten Jenny Broman om situationen i Göteborg. Jenny menar att de ska lösa problemen med tystnadskultur genom att göra som vi alltid har gjort och att ingen nytt handlingsprogram behovs. Axel Darvik pekar på att vi nu måste städa ut tystnadskulturen och stötta vår personal så att de kan anmäla problemen, så att de kriminella personerna kan lagföras och de utsatta barnen får skydd.

Liberalerna har ett program med för att stoppa tystnadskulturen.