Axel Darvik i hamnen

Tystnadskulturen är systemhotande

Vi ska knäcka tystnadskulturen i Göteborg.

Onsdag 25 maj 2022

Det är vår plikt i kommunen att skydda vår personal. Att tystnadskulturen måste bekämpas och har högsta prioritet. Den är nu så omfattande att tystnadskulturen är systemhotande. DN rapporterar nu om 150 medarbetar på förskoleförvaltningen utsatts för hot eller våld under det senaste året och att i 70 fall har anställda ändrat beslut av rädsla för repressalier.

När kommunens tjänstemän av rädsla inte vågar utföra sina arbetsuppgifter har graden av korruption nått systemhotande nivåer. Klanstrukturer och gängkriminalitet i våra utsatta områden har fått sådant fäste att Socialsekreterare och lärare av rädsla avstår från viktiga delar i sin tjänsteutövning. Chefer som vet om detta håller tyst för att framställa verksamheten som bättre än den är.

Det är detta som kallas tystnadskultur. I Göteborg har den blivit så stark att den hotar kommunens förvaltning att utföra sitt arbete. Det är ett ytterst allvarligt hot mot vår demokrati och de principer som vårt samhälle vilar på.

Liberalerna vill stärka skyddet av kommunens anställda, skärpa straffen och öka kunskapen om tystnadskulturen och vad den innebär.

Först och främst vill vi sätta ljuset på tystnadskulturen, inget ska friseras allt ska fram. Därför vill vi att Brå ska ta fram en grundlig rapport för att visa den nakna sanningen om tystnadskulturen i Göteborg.

Liberalerna vill:
  • Stärka skyddet kring personalen. Vid känsliga ärenden ska personalens identitet skyddas och ärenden ska kunna hanteras av personal i annan kommun.
  • Samma status som blåljuspersonal. Kommuntjänstemän i främsta ledet ska ha samma status som andra rättsvårdande myndigheter.
  • Skapa en antikorruptionsenhet. Den ska jobba mot otillbörlig påverkan och infiltration av myndigheter och förvaltning
  • Höjda straff för våld mot tjänsteman och grovt våld mot tjänsteman

I den rapport som kommunstyrelsen beställde skriver författaren Anna Ekström om så kallad organisk tystnadskultur:

”att medarbetare upplever att de tystas av sina chefer, och att det bland anställda finns en osäkerhet kring stödet från kommunen. – Resultatet av rapporten är dystert, mörk och nattsvart, skriver GT.”

Det är vår plikt i kommunen att skydda våra anställda i alla delar av processen. Det får inte finnas något tvivel om det. Om vi ska få modiga anställda i främsta ledet och chefer som inte serverar en sminkad sanning. Det kräver modiga politiker som vågar se verkligheten och fatta de nödvändiga besluten.

När tjänstepersoner ändrar beslut av rädsla för repressalier, tystnadskulturen är då systemhotande. Läs även här hur vi vill utveckla Göteborg.  Vi ska knäcka tystnadskulturen i Göteborg.