öppenhet kring Karlastaden

Vi kräver insyn och öppenhet kring Karlastaden

Tisdag 12 mars 2024

Socialdemokraterna skickar Daniel Bernmar (V) för att skriva personangrepp och förlöjliganden på GP Debatt. Inte ett ord som i sak om Karlastaden eller bemöta våra argument. Inga fakta som motbevisar våra påståenden. Så agerar bara stressade politiker som har något att dölja.

För tydlighetens skull: Vi, Liberalerna Göteborg, företräder många väljare som bor i hyresrätt och vi vill ha ett blandat bestånd av bostäder i Göteborg. Gärna bostadsrätter och gärna hyresrätter. Men vi ser ingen poäng med nya kommunala lyxlägenheter.

I vår första debattartikel om vänsterstyrets miljardspekulation med Karlastaden redogjorde vi för att allmännyttans hyresgäster får bära konsekvenserna. Förutom att priset är för högt i förhållande till byggkostnader så ställer man dessutom ut ett nästintill räntefritt lån på 700 miljoner kronor och lovar att betala ytterligare en kvarts miljard till säljarna om värdet på marken inte går upp. Kort och gott har vänsterstyret satt hela kommunen i en ekonomisk rävsax.

Minskat underhåll

När vi träffar personer från fastighetsbranschen i Stockholm eller politiker från andra delar av landet så skrattar man och säger att sådana här typer av affärer dyker bara upp i Göteborg. Underskotten måste betalas av andra, antingen genom höjda hyror, ökade skatter eller minskat underhåll av befintliga bostäder. Styrelsen i AB Framtiden gör inget formellt fel när de föreslår en dålig affär, men det är ett brott mot stadens ägardirektiv att inte föra upp en stor affär till det folkvalda kommunfullmäktige. Därför behöver både Jonas Attenius (S) och Daniel Bernmars (V) agerande granskas, eftersom de erkänt att de trots full insyn varken invände mot beslutet eller processen. Jonas Attenius är dessutom Kommunstyrelsens ordförande, som ordförande är det han som sätter dagordningen och den enda som kunde föra upp affären på kommunstyrelsens dagordning.

I förra veckan besökte vi AB Framtidens årsstämma där Daniel Bernmar (V) själv var vald av vänsterstyret att representera ägaren med 100 procent av rösterna. Kallelsen hade inte skett enligt bolagsordningen men ändå genomfördes stämman på Bernmars uppmaning. Trots att fullmäktiges ledamöter ska få delta som en del av uppsiktsplikten, så vägrade den socialdemokratiska ordföranden att svara på några frågor om Karlastadsaffären. ”Du kan ställa dina frågor men du har inte rätten att få några svar” var den fras som upprepades. Alla viktiga dokument som krävs för att granska affären har dessutom belagts med sekretess.

Tilliten till de politiska besluten grundar sig i transparens. Det regelverk som byggts upp för att förhindra mygel och korruption i Göteborg efter skandalerna för tio år sedan bygger på respekt för fattade beslut, grundläggande principer och lagar. När oppositionen kräver insyn och granskning ska reflexen vara att öppna upp och inte göra allt för att mörka. Den här affären tillsammans med flera andra övertramp, så som olagliga budgetbeslut och affärer som gynnar närstående ABF, gör att hela stadens rykte står på spel.

Läs mer om de rödgröna turerna kring Karlastaden.