Därför granskar Liberalerna Karlastadsaffären!

Göteborgarna har rätt att veta vad som görs med deras skattepengar

Måndag 19 februari 2024

SENASTE NYTT – Vi publicerar fortlöpande nyheter längst upp i artikeln. Alla dokument finns längst ner.

22 februari. En majoritet vill stoppa affären.

21 Februari. Kommunstyrelsen sammanträder och SVMP-styret avslår förslag om granskning av affären även här.

GP om dagens kommunstyrelse

20 februari. Dagens Nyheter skriver om att stadsdirektören anser sig vilseledd.

19 Februari. Moderbolaget Stadshus AB håller ordinarie styrelsemöte. Liberalerna yrkar på att bolaget anmäler affären med Karlastaden till Stadsrevisionen. Enligt Bolagsordningen, artikel 4 §5, är man styrelsen skyldig att göra det om man misstänker oegentligheter. Liberalerna fortsätter yrka på en extern granskning av affären och att ordförande Jonas Attenius (S) och vice ordförande Daniel Bernmars roller i affären utreds närmare.

17 Februari. Axel Darvik (L) och flera andra i oppositionen krävde ett extra sammanträde i moderbolaget Stadshus AB, vilket hölls på fredag 16 februari sent på eftermiddagen.

Resultatet av mötet är att affären framstår som än mer häpnadsväckande utifrån vad de berörda parterna redovisade. Bland annat hävdar både AB Framtidens vd, Terje Johansson och kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S) att de inte räknat på hur affären ska gå ihop. Över 1,1 miljard kronor av göteborgarnas skattepengar har alltså skjutits in i en tveksam affär utan att ledande beslutsfattare kan förklara hur det ska gå ihop. Utifrån Liberalernas kalkyler tillkommer sannolikt flera hundra miljoner till om affären inte avbryts. Det som först verkade vare en usel affär framstår som en riktig katastrof.

Det är häpnadsväckande arrogant, säger Axel Darvik efter mötet.

Ett axplock av det som framkom på mötet:

• Inga kalkyler är gjorda inför köpet
  • Framtiden lutar sig helt på de externa värderingarna som bland annat är gjorde av ett närstående bolag till säljarna
  • Hemliga handlingar i pärmar som styrelsen inte fick möjlighet att se inför mötet och inte heller tid att gå igenom på mötet.
  • Jonas Attenius säger att det är en bra affär och en helt oprincipiell affär. Han är helt oförstående inför att han borde informerat sin styrelse om affären eller tagit upp den i fullmäktige.

Protokollet från mötet kommer att publiceras här så fort det justerats och blir offentligt.

Liberalernas kommunalråd Axel Darvik har anmält Göteborgs stads miljardaffär med Karlastaden till EU-kommissionen. Bakgrunden är att kommunens fastighetsbolag AB Framtidens köpt byggrätter för över en miljard kronor. I korthet en affär där ledande personer i staden sannolikt agerat i strid med bolagsordning och ägardirektiv. Dessutom en affär som rent ekonomiskt inte kan ”räknas hem” av staden. Kostnaderna för att bygga bostäderna är så höga att det i praktiken inte går att bygga hyresrätter, vilket är AB Framtidens uppdrag. Karlastadsaffären innebär stora risker för staden.

Det är en komplex affär med stora risker för staden, men ingen uppsida. Dels är affären mycket dålig för göteborgarna och dels har de ansvariga brutit mot både bolagsordning och ägardirektiv, mycket allvarliga brister som kan få svåra konsekvenser, säger Axel Darvik.

Principiell affär som borde gått via kommunfullmäktige

Axel Darvik har räknat på affären, granskat detaljplaner och i genomlyst processen. Det är uppenbart att en affär av den här digniteten skulle ha gått via kommunfullmäktige. Det är en affär av principiell betydelse. Dessutom borde kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S) har informerat presidiet om inte hela styrelsen för moderbolaget Stadshus AB, där han också är ordförande. Genom att ge grönt ljus utan att förankra har han underlåtit att följa ägardirektiv och bolagsordning, vilket kan få mycket allvarliga konsekvenser.

Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S), har brutit mot både bolagsordning och ägardirektiv. Det är mycket allvarligt.

Kommunen driver upp byggpriser

Risken med den här affären när kommunen köper byggrätter långt över marknadspriset är att man driver upp byggrättspriserna och därmed priserna på boende. Blir det hyresrätter av detta kommer med alla sannolikhet hyresgästerna i Bostadsbolaget, Poseidon och de andra kommunala bostadsbolagen att få betala subeventionerna.

Hyresgästerna i de kommunala bostadsbolagen får betala priset

Mörkat affären

Det verkar som att styrelsen i AB Framtiden fått bristfällig information och att kommunstyrelsens ordförande tillika Stadshus AB:s ordförande, Jonas Attenius underlåtit att informera styrelsen trots att han känt till och därmed gett sitt godkännande till affären i ett mycket tidigt skede.

Sådana här affärer måste tas i kommunfullmäktige. Det är en affär med stora risker för staden.

Otillbörligt gynnande av bolag

Anmälan till EU-kommissionen bygger på att affären är så gynnsam för det säljande bolaget att upplägget går att betrakta som ett lån med mycket förmånliga villkor. Det skulle betyda att det är ett gynnande av ett särskilt bolag. EU:s regler om statsstöd tar sin utgångspunkt i ett förbud mot offentligt stöd till företag som kan snedvrida konkurrensen och påverka den gränsöverskridande handeln inom EU. Det är inte stadens uppgift att agera bank.

Affären i punktform
  1. Komplex affär. Ur Göteborgs-Posten: ”Affären på drygt en miljard kronor omfattar totalt sex kvarter i Karlastaden, varav två hamnar helt och hållet i kommunens händer – kvarteren Lynx och Virgo. De andra fyra – Callisto, Cassiopeja, Aries och Auriga – överlåts till 74 procent. Men redan nu har AB Framtiden aviserat att de inte tänker bygga något på de fyra sista kvarteren – och dessutom har Doxa (Sernekes ägare) och Balder rätt till att köpa tillbaka byggrätterna innan oktober 2027.”
  2. AB Framtiden agerar i princip som kreditgivare åt privata aktörer under 45 månader. Om bolaget bakom Karlstaden inte utnyttjar sin möjlighet att köpa tillbaka byggrätterna riskerar kommunen att stå kvar som ägare till byggrätter med mycket lågt värde.
  3. Brister i beslutsunderlaget. Det saknas viktig information, såsom en byggkalkyl för hyres- och bostadsrätter. Detta gör det svårt att bedöma affärens lönsamhet och marknadsmässighet.
  4. Det saknas bedömning av den planmässiga risken, särskilt gällande att vissa delar av byggrätterna endast får användas för centrumändamål, det vill säga lokaler, som har ett lägre värde. Brist på information om kostnader och avgifter för parkering.
  5. Det har brustit i beslutsprocessen. Kommunstyrelsens ordförande, Jonas Attenius (S) hade kännedom om affären innan beslutet och underlät att informera övriga styrelsen. Det är en överträdelse av aktiebolagslagen och stadens styrande dokument. Detta kan ha juridiska konsekvenser och påverka ansvarsfrihet samt tilltron till den övergripande beslutsprocessen.
  6. Vi i Liberalernas kräver en ordentlig granskning och utredning från Stadsledningskontoret. Konsekvenserna och riskerna kopplade till bolagets och ordförandens agerande måste analyseras för att minimera eventuella skador och säkerställa ansvarsfullt beslutsfattande.

Länkar:

Krav på att S-ledaren granskas

P4 Göteborg om Axel Darviks anmälan

GP om att miljardaffären anmäls till EU-kommissionen

AB Framtidens uppdrag

KARLASTADEN-AFFÄREN DOKUMENT