Majblomman barnens beskyddare

Arbete är grunden för att förhindra barnfattigdom

Måndag 13 februari 2023

Under det senaste året har alla märkt av att det blivit dyrare att leva i Göteborg. Axel Darvik träffade därför hjälporganisationen Majblomman. Organisationen Majblomman är en av flera hjälporganisationer som märkt ett ökat behov av ekonomisk hjälp i samhället. Fler behöver hjälp med det mest basala som mat och busskort. Liberalerna har drivit på för att arbetslinjen ska gälla i Göteborg och antalet familjer som behövt försörjningsstöd har minskat under våra år i makten i Göteborg. Att arbete är grunden för att förhindra barnfattigdom har Liberalerna drivit länge.

– När vi går in i de här tuffa tiderna så måste vi göra annorlunda, det viktiga är att människor har jobb, säger kommunalrådet Axel Darvik till SVT Väst.

Förutom fortsatt och intensifierat fokus på att få människor i arbetet behövs andra insatser för att hjälpa barnfamiljer. Liberalerna vill ge läxhjälp och ett stöd även efter skolan. Axel Darvik ger som exempel på att fritidsaktiviteter skulle kunna hållas på skolan för att göra det mer tillgängligt för alla.

– I Göteborg har vi politiker även infört ett lovkort till barnen så man ska kunna åka till fritidsaktiviteter på loven, det tror jag har varit en viktig frihetsreform för de barnen som inte kunnat köpa bussbiljett, säger Axel Darvik.