Den här medicinen borde många politiker smaka på.

Torsdag 6 september 2018

Vi har väldigt duktiga läkare här i stan. Och duktiga sjuksköterskor. Och duktiga fysioterapeuter, undersköterskor… Faktum är att det arbetar många oerhört duktiga människor i vården här i vår del av världen. Och de gör ett jobb i världsklass, visar alla mätningar.

Ändå är vården valets viktigaste fråga. Många göteborgare känner stark oro, man vågar inte bli sjuk. Man tror inte man ska få vård. Oron är förstås obefogad. Den som är sjuk får alltid vård också här i Västra Götaland. Men det tar, ofta, för lång tid.

Ineffektiviteten är stor. Det beror på många saker, men en enkel förklaring är att kvalificerad personal (t ex högutbildade sköterskor) tvingas utföra okvalificerade arbetsuppgifter (som att bädda sängar). Det problemet kan vi lösa genom att anställa vårdbiträden. Enkla jobb som släpper in nya grupper på arbetsmarknaden och skapar mycket nytta för lägre kostnad.

Ett annat bra recept är Husläkarreformen. (Som fungerar utmärkt i bland annat Norge.) Som har många fördelar, men viktigast är kanske att läkaren lär känna sin patient som slipper upprepa sin sjukdomshistoria om och om igen. Enligt vårt förslag får du välja din husläkare själv. Ingen myndighet bestämmer åt dig. Ett beskt piller för rödgröna politiker.

Du hittar mer läkemedel för den sjuka vården nedan. Det finns en hel bok. Lägg några minuter där så vet du vilken kur du kan ordinera den 9:e.

Jag har skrivit den här boken för jag tror inte problemet är brist på pengar och personal. Jag tror istället att vi måste organisera oss radikalt annorlunda för att undvika en kris i den svenska sjukvården.”

Jonas Andersson, regionråd (L). Läs mer och ladda ned boken.

Mer läkemedel? Läs här.