Hisingen närsjukhus

Hisingen behöver ett nytt närsjukhus

Liberalerna Göteborgs Ståndpunkt

Onsdag 8 november 2023

Strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden står inför ett ödesbeslut gällande Wieselgrensplatsens närsjukhus. Imorgon väntar beslutet som kan forma Hisingens framtid. Liberalerna Göteborg har klara åsikter i ärendet och motsätter sig förvaltningens förslag om avveckling.

Kräver Nära Och Tillgänglig Sjukvård

Hisingen har länge varit i behov av en nära och tillgänglig sjukvård. Därför är Liberalerna bestämda i sitt avvisande av förslaget att stoppa planerna på ett nytt närsjukhus på Wieselgrensplatsen. Richard Brodd (L), ledamot i Strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden, lyfter fram vikten av att vårdtjänster finns inom räckhåll för invånarna.

Omställningen till nära vård kräver att sjukvården ska koncentreras och finnas nära. Utvecklingen för att nå dit går såväl genom stärkt primärvård som genom att utveckla närsjukhusen för att avlasta akutsjukhusen. Det här förslaget innebär att vi gör tvärtom och det kan vi inte ställa oss bakom, understryker Richard Brodd.

Historien Bakom Wieselgrensplatsens Närsjukhus

Sedan 2015 har planerna för ett nytt närsjukhus på Hisingen funnits. Det har varit av stor vikt att samlokalisera vårdtjänster som tidigare var utspridda på olika platser på Hisingen. Liberalerna har spelat en aktiv roll i att driva denna fråga framåt.

Om detta beslut blir verklighet kommer det innebära att det enda sjukhuset som drivs i alternativ regi, förutom Carlanderska sjukhuset, nu stängs ned. Det innebär att invånarna i Göteborg och Västra Götaland tappar en vårdgivare som under lång tid har levererat en vård med god tillgänglighet och kvalitet, avslutar Richard Brodd.

Läs mer om ärendet och Liberalernas ståndpunkt på [Göteborgs-Posten].

Besök [Liberalerna Väst hemsida] för mer information om Liberalernas arbete i regionen.