Liberalerna i Göteborgs Valmanifest

Vi satsar på förebyggande verksamhet i skola och socialtjänst

Fredag 12 augusti 2022

Idag presenterade liberalerna i Göteborgs valmanifest. Vi presenterar ett program med 139 konkreta förslag som tagits fram genom ett omfattande arbete. Liberalerna vill verkligen lyssna till medborgarna och ge svar på de frågor som ställs. Vi har jobbat med enkäter, intervjuer, fokusgrupper, medlemspaneler och arbetsgrupper där över 100 personer medverkat utifrån 10 olika teman.

Liberalerna har en stor potential i Göteborg och ca var fjärde göteborgare överväger att rösta på L i årets val till kommunen. De frågor som är högst prioriterade är trygghet/brottslighet, skola och ekonomi. På dessa områden har vi utvecklat vår politik särskilt och det är också här vi kommer lägga tonvikten idag.

Den ekonomiska politiken med en skattesänkning och stopp för fortsatt expansion av kommunala bolag har vi redan tidigare presenterat. Nu kommer vi fokusera på hur vi får Göteborg att hålla ihop.

Våra viktigaste vallöften
Förskola

I vårt nationella valmanifest presenterade vi i veckan förslaget att barn som inte kan svenska ska gå i förskolan. Det ska ske genom att BVC får i uppdrag att tidigt undersöka huruvida barns språkutveckling i svenska halkat efter. En studie gjord i Biskopsgården visar att tre av fyra barn saknar det ordförråd de borde ha för sin ålder. Vi kan inte bryta utanförskapet utan att alla barn får möjlighet att lära sig en bra svenska. För att klassresan ska kunna börja i klassrummet behöver integrationen börja redan i förskolan.

• Erbjud alla barn som har stora brister i svenska språket en plats i förskolan. Från det år barnet fyller tre år ska dessa barn vara i förskolan minst 15 timmar i veckan under skolans läsårstider.
Skola
  • Utöka fritidsaktiviteter och läxhjälp i skolans lokaler. Minska ungas oplanerade fritid.
  • Tidiga insatser och fortsatt utbyggd lovskola på lågstadiet och mellanstadiet.
  • Fler speciallärare framför fler elevassistenter.
  • Låt inte elever lämna lågstadiet som inte kan grunderna i läsning, skrivning och räkning
  • Implementering och noggrann uppföljning av de skärpningar i Skollagen runt trygghet och studiero som kom 1 augusti.
  • Fler och tidigare kontakter med socialtjänsten. Uppmuntra skolpersonal att ta kontakt så snart det finns en misstanke om att eleven far illa.
Socialtjänst
  • Inför HIT (Hög Intensiva Team) enheter i hela Göteborg.
  • Allvarssamtal för alla ungdomar som misstänks ha begått brott eller som är identifierade i riskgruppen för att bli kriminella. Polis och socialtjänst leder samtalen med ungdomarna och deras föräldrar.
  • Lönepåslag för erfarna socialsekreterare som arbetar med de tyngsta ärendena.
  • Tidigare insatser till föräldrar med barn med trots-problematik.

– Det blir en ny typ av befattning för att jobba med de tuffa fallen. Det innebär både högre lön och minskad arbetsbelastning, säger Liberalernas gruppledare Axel Darvik till GP.

Stadsbyggnad
  • Utöka satsningen på trygghetsskapande åtgärder för att understödja polisens möjlighet att samla bevis och kraftigt försvåra gängens verksamhet.
  • Bygg det trygga Göteborg med kvinnofrid på riktigt, bättre belysning, skyddsvakter som avlastar polisen samt nolltolerans mot skadegörelse och nedskräpning.

Läs mer om våran politik eller vårt valmanifest i sin helhet  här.

Se presskonferensen: