
Liberalernas linje – ansvar först och effektivisering
Torsdag 11 september 2025
Vid kommunstyrelsens möte den 10 september drev Liberalerna – ofta tillsammans med M, D och KD – en konsekvent linje: ansvar tas här, nu och lokalt; effektivisering ska ske i ordinarie styrning, inte via nya parallella råd; valinformation hör hemma hos valnämnden; och välfärdens hyror ska ned när staden exploaterar dyr mark. Samtliga våra yrkanden röstades ned av S–V–MP-styret.
Ansvar före ursäkter. Effektivisering i linjen – inga nya råd. Valinformation via valnämnden. Exploateringsvinster ska sänka välfärdens hyror. Skärpt säkerhetsskydd – med vägledning och rättssäkerhet.
Översikt: Vad beslutades?
- Ärende 18 (Säkerhetsskyddslagen): Vårt MDLKD-yrkande om ett skarpt men rättssäkert remissvar – med krav på statlig vägledning och resurser – röstades ned. KS biföll i stället SLK:s förslag (votering 7–6).
- Ärende 26 (Demokratisk delaktighet): Vårt MDLKD-yrkande om att avveckla valambassadörer och lägga all valinformation på valnämnden röstades ned. Rapporten antecknades.
- Ärende 31 (Välfärdens hyror): Vårt L-yrkande om exploateringskalkyl som sänker hyror för skola/omsorg på dyr mark röstades ned. Redovisningen noterades.
- Ärende 38 (Effektiviseringsråd): Vårt DLKD-yrkande att anse motionen besvarad (vi delar målet men avråder från nytt råd) röstades ned; motionen avstyrktes (avslag i sak).
- Ärende 41 (Hemställan om statsbidrag): Vårt MDLKD-avslagsyrkande röstades ned; KS biföll S–V–MP:s hemställan om höjda statsbidrag.
Remiss: Säkerhetsskyddslagen – ytterligare kompletteringar (SOU 2025:42)
Vad beslutet gällde
Regeringens utredning vill skärpa skyddet för Sveriges säkerhet: utökade registerkontroller (uppgifter även från fler myndigheter och utländska domar), anmälningsplikt för äldre avtal/samarbeten, interimistiska beslut och möjligheter till tvångsåtgärder vid fara i dröjsmål. Stadsledningskontorets tjänsteutlåtande är i huvudsak positivt men lyfter integritetsfrågor, risk för ökad administration och behov av tydligare definitioner.
Vad vi yrkade (MDLKD)
Vi välkomnade utredningen men föreslog att staden uttryckligen skulle kräva statlig vägledning, utbildning och resurser för genomförandet, så att skärpningen blir rättssäker och praktiskt möjlig i kommuner och bolag.
Utfall
Vårt yrkande röstades ned. KS biföll i stället SLK:s förslag (votering 7–6).
Läs mer:
– Handlingar – PDF.
Rapport: Invånarnas möjligheter till demokratisk delaktighet 2024
Vad beslutet gällde
En rapport om stadens arbete med delaktighet och inflytande. Vi ser värdet av dialog, men rollerna i valprocessen måste vara knivskarpa.
Vad vi yrkade (MDLKD)
Avveckla valambassadörer och liknande insatser inför val. 2) Valnämnden ska vara enda instans som informerar var, när och hur röstning sker – enligt lag. 3) Övriga nämnder/bolag ska inte bedriva valrelaterat arbete. 4) Rapporten antecknas. Motivet: likabehandling, saklighet och opartiskhet; undvik att staden uppfattas som part i politiska frågor och undvik dubbelarbete.
Utfall
Vårt yrkande röstades ned. Rapporten antecknades.
Läs mer:
– Handlingar – PDF.
Redovisning: Lägre hyror för välfärdsnämnder när staden exploaterar
Problemet i grunden
När skolor, förskolor och äldreboenden placeras på dyr eller komplex mark (för att frigöra attraktiv yta för bostäder/kontor) drabbas välfärden av högre hyror. Det hämmar kapacitetsbyggande där behoven finns.
Vad vi yrkade (L)
Ta fram en modell där kostnader som uppstår när välfärdslokaler läggs på dyr mark i större utsträckning finansieras via exploateringskalkylen i samma område – så att exploateringsvinster från bostäder/kontor också sänker hyrorna för välfärden. Syftet: rättvis kostnadsfördelning, fler lokaler där behoven är störst och bättre resursutnyttjande.
Utfall
Vårt yrkande röstades ned. Redovisningen antecknades.
Läs mer:
– Handlingar – PDF.
Motion (M): Effektiviseringspolitiskt råd
Bakgrunden
Motionen ville inrätta ett nytt effektiviseringspolitiskt råd. Flera remissinstanser var kritiska: risk för parallella strukturer, mer administration och sämre effektivitet när ansvar redan ligger i nämnder/linje.
Vad vi yrkade (DLKD)
Anse motionen besvarad. Vi delar målet (effektivisering) men avråder från att skapa ett nytt råd. Effektivisering ska drivas i ordinarie styrning, med politiskt ansvar och uppföljning – inte via ett extra skikt.
Utfall
Vårt yrkande röstades ned och motionen avstyrktes (avslag).
Läs mer:
– Handlingar – PDF.
S–V–MP: Hemställan till regeringen om ökade statsbidrag
Vad S–V–MP föreslog
Att Göteborg skulle hemställa till regeringen om att 20 av 80 miljarder i statens reformutrymme riktas till kommunerna – motiverat med pressat läge och ökade kostnader.
Vad vi framhöll (MDLKD-yttrande/avslagsyrkande)
Vi avstyrkte hemställan. Kommunalt självstyre i grundlagen innebär att ansvar tas lokalt. Att ”skjuta över” ansvaret till staten urholkar ansvarsutkrävandet i Göteborg. Vi tar ansvar oavsett regering.
Utfall
Vårt avslagsyrkande röstades ned. KS biföll hemställan. (Reservationer anmäldes.)
Läs mer:
– Handlingar – PDF.
Så här hänger våra ställningstaganden ihop
- Ansvar före ursäkter: Vi kan inte bygga välfärd på att någon annan ”ska” lösa det. Självstyret förpliktar – vi prioriterar, effektiviserar och levererar lokalt.
- Effektivisering utan nya råd: Skapa inte fler parallella skikt. Fokusera på uppföljning, jämförelser och ledarskap i linjen – där resultaten faktiskt skapas.
- Valinformation enligt lag: Valnämnden ska informera om var/när/hur. Det säkrar neutralitet och frigör resurser.
- Välfärdens hyror ned: Låt exploateringsvinster bära mer av kostnaderna när välfärdslokaler måste ligga på dyr mark. Välfärden först.
- Säkerhet med rättssäkerhet: Ja till skärpt säkerhetsskydd – men staten måste ge vägledning, utbildning och resurser, så det håller i praktiken.
FAQ
”Varför säger ni nej till ett effektiviseringsråd – vill ni inte effektivisera?”
Vi vill effektivisera, men i ordinarie styrning. Nya råd skapar parallella strukturer och mer administration, utan ansvar när resultat uteblir.
”Är det inte rimligt att be staten om mer pengar?”
Självstyret ger oss verktygen – och ansvaret. Vi måste klara prioriteringar här och nu. Att peka på staten minskar väljarnas möjlighet att utkräva ansvar lokalt.
”Riskerar inte skärpt säkerhetsskydd integriteten?”
Jo, därför kräver vi vägledning och resurser så att prövningar blir snabba, proportionerliga och rättssäkra. Det är fullt möjligt – men staten måste stötta.
”Vad innebär er hyresmodell i praktiken?”
När välfärdslokaler hamnar på dyr mark ska exploateringskalkylen i området ta en större del. Då kan hyrorna ned för skola/omsorg – och fler lokaler byggas där de behövs.
Relaterade temasidor och artiklar
Trygghet & säkerhet – varför vi stödjer skärpt säkerhetsskydd, och hur rättssäkerheten säkras. (/tema/trygghet)
Ekonomi & styrning – effektivisering i linjen, uppföljning och ansvar. (/tema/ekonomi)
Skola & lokaler – fler platser till rimliga hyror där behoven är störst. (/tema/skola)