Liberalt förslag ska bryta ensamhet bland äldre

Måltidsvänner blir verklighet i Göteborg

Onsdag 24 januari 2018

Alla remitterade stadsdelsnämnder sa ja till förslaget om att starta projektet ”Måltidsvänner” i Göteborgs stad. Kommunstyrelsen har idag (24/1) beslutat att ställa sig bakom motionen. Nu ska motionen upp till fullmäktige där den förväntas gå igenom. Bakom motionen står Ann Catrine Fogelgren (L), biträdande kommunalråd.

Jag är väldigt glad över att vi fick ett så brett stöd för vårt förslag om att starta igång projektet ”Måltidsvänner”. Det har visat sig vara ett framgångsrikt koncept i andra kommuner samt Danmark och som ger äldre mer självständighet i vardagen, minskar ensamheten och förebygger risken för undernäring eller felnärning, säger Ann Catrine Fogelgren (L), biträdande kommunalråd.

Runt 40 000 äldre inom hemtjänsten, på korttidsboenden och äldreboenden i Sverige är undernärda. Ytterligare 100 000 äldre uppskattas befinna sig i riskzonen för undernäring. Samtidigt uppger endast 66 procent av brukarna med hemtjänst i Göteborg att de upplever att måltiden är en trevlig stund på dagen.

– För många äldre är inte måltiden och måltidssituationen något som man ser fram emot, det måste vi se till att ändra på. Ensamhet och undernäring bland våra äldre är en skamfläck i svensk välfärd som måste bort, säger Ann Catrine Fogelgren (L).

– Vi har fortfarande en lång väg att gå för att bryta äldres ensamhet men Måltidsvänner är ett bra och viktigt steg på vägen till en bättre äldreomsorg, avslutar Ann Catrine Fogelgren (L).