Staty till minne av Ingrid Segerstedt Wiberg blir verklighet

Torsdag 1 november 2018

Journalisten, fredskämpen och socialliberalen Ingrid Segerstedt Wiberg kommer att få en staty upprättad efter sig i Göteborg. Två miljoner kronor avsätts från Stiftelsen Charles Felix Lindbergs donationsfond till ändamålet. Initiativtagarna Helene Odenjung (L) och Ann Catrine Fogelgren (L) är glada över beslutet.

”Ingrid var stridbar”
Under alla år var Ingrid Segerstedt Wiberg engagerad i jämställdhetskampen, i flykting- och fredsfrågor. Hon arbetade mot rasism, intolerans, främlingsfientlighet och för mänskliga rättigheter. Under flera år var hon också en av Liberalernas främsta riksdagsledamöter.

Det finns många ord som passar in i beskrivningen av Ingrid som människa och hennes gärning. Det ord som kanske passar bäst är stridbar. För stridbar, det var hon hela sitt liv med en vass penna och uppfodrande röst. I en tid där mänskliga rättigheter är ifrågasatta är det viktigt att hedra hennes arbete för dessa, säger Helene Odenjung (L), kommunalråd.

– Att resa en staty över Ingrid Segerstedt Wiberg, hennes minne och gärningar, i centrala Göteborg lagom till jubileumsåret 2021 blir en tydlig symbol och signal för att arbetet för demokrati och mänskliga rättigheter aldrig får avstanna. Vi som liberaler har en skyldighet att föra Ingrids kamp vidare, säger Ann Catrine Fogelgren (L), biträdande kommunalråd.

Ingrid Segerstedt Wiberg verkade under hela sin livstid, 1911-2010, för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter genom sitt arbete inom journalistiken, politiken och det humanitära arbetets tjänst.

Den 21 maj 2010 avled journalisten, debattören och socialliberalen Ingrid Segerstedt-Wiberg. Hon blev nästan 99 år.

Förslaget om att resa en staty till minne av Ingrid Segerstedt Wiberg samlade ett brett stöd över blockgränserna när det lades år 2016.