Simona Mohamsson i GP

Styret tar inte arbetet mot våldsbejakande extremism på allvar

Måndag 12 februari 2024

Liberalerna i Göteborg är skarpt kritiska mot de rödgröna partiernas bristfälliga hantering av våldsbejakande extremism. En färsk rapport från stadsrevisionen pekar på allvarliga brister inom stadens nämnder. Särskilt socialnämnderna. Simona Mohamsson är andre vice ordförande i socialnämnd Hisingen och upprörs starkt av vad som kommer fram i revisionens granskning.

Det blir tydligt att man från stadens sida tassar på tår och inte vågar hantera de här viktiga delarna i att försvara demokratin, säger Simona Mohamsson (L) till GP.

Tassar på tå

Under de senaste åren har Göteborg och dess omgivningar varit en central plats för rekrytering till våldsbejakande extremistgrupper. En betydande andel av dem som rest till Syrien och Irak för att ansluta sig till sådana grupper kom från denna region. Trots detta har staden inte lyckats ta ett helhetsgrepp om problemet. Istället verkar det som att det rödgröna styret undviker att ta itu med dessa viktiga frågor på ett tillräckligt sätt.

2016, ett par år efter att de flesta som anslöt sig till IS krig redan hade rest, kom Göteborgs första plan mot våldsbejakande extremism och radikalisering. Den sträckte sig fram till 2022, därefter tog staden i stället fram en riktlinje för arbetet mot våldsbejakande extremism och radikalisering. Den klubbades igenom av kommunfullmäktige 2021. Det är den som gäller nu och i veckan släppte stadsrevisionen en rapport där de granskat hur det här arbetet har fungerat. Saxat ur GP

Det får kosta, det är nödvändigt att lösa

Simona Mohamsson framhäver behovet av ett samlat och obligatoriskt utbildningsprogram för att rusta alla berörda med kunskap och verktyg för att effektivt kunna hantera extremism och radikalisering. Hon understryker också att bristen på en tydlig bild av de extremistiska miljöerna försvårar arbetet och att det är nödvändigt att agera för att undvika förödande konsekvenser.

Det är nödvändigt att agera för att undvika förödande konsekvenser.

Det är uppenbart att det finns ett tryck på stadens politiker och tjänstemän att agera och ta itu med dessa brister. Och Liberalerna är tydliga i vår kritik och vi kräver konkreta åtgärder för att staden ska kunna bekämpa våldsbejakande extremism och radikalisering och därigenom skydda invånarna. Det återstår att se hur kommunstyrelsen och nämnderna kommer att svara på stadsrevisionens rapport och vilka åtgärder som kommer att vidtas för att adressera dessa allvarliga problem.

Samtidigt konstaterar rapporten att det finns resurser som inte används, där nämns resursteamet mot våldsbejakande extremism och radikalisering som hela staden kan använda sig av. Merparten av dem som tillfrågats i granskningen kände inte ens till att teamet finns. Saxat ur GP.

Simona Mohamsson betonar behovet av ett kraftfullt agerande för att säkra stadens trygghet och demokrati. Därför är det också nödvändigt med en övergripande strategi och tillräckliga resurser för att bemöta hotet från våldsbejakande extremism. Endast genom att ta itu med dessa utmaningar på ett engagerat och beslutsamt sätt kan Göteborg säkerställa en trygg och inkluderande framtid för Göteborgs invånare.

Det rödgröna styret undviker att ta itu med dessa viktiga frågor på ett tillräckligt sätt.

Ur GP: Simona Mohamsson anser att det behövs ett helhetsgrepp och att man inte kan lägga över ansvaret på enskilda nämnder. Staden behöver ta fram en obligatorisk utbildning. Alla som berörs av det här måste lära sig hur man ska hantera extremism.

– Det får kosta, men det är nödvändigt för att lösa det här.
”Otydlig lägesbild över de extremistiska miljöerna i kombination med kunskapsbristerna gör henne djupt oroad.
– Att inte agera mot extremismen och radikaliseringen har förödande konsekvenser. Vi ska inte glömma att Göteborg för inte så länge sedan var huvudstad för de som reste för att strida med IS-terrorister. Det bygger på att vi inte lyckades förebygga och se det här tidigt.
21 juni ska kommunstyrelsen och nämnderna ha återkommit med sina yttranden på stadsrevisionens rapport. Där ska det framgå vilka åtgärder de har vidtagit eller planerar att göra.”

Artikel i GP