Äkta kapitalister, se hit!

Lördag 1 september 2018

Det finns de som tycker att det är bra med företag, men inte riktigt lika bra med företagare. Man vill ha så mycket som möjligt av det ena (arbetstillfällen) men man vill inte förstå att ägaren bakom företaget i normala fall är en vanlig människa av kött och blod.

Som 1.) tar risker. Med 2.) sina egna pengar. För att 3.) kanske göra vinst. Kalla gärna den där trestegsraketen för kapitalism. Och kalla den gärna för enda-vägen-att-utveckla-samhället. Det gör vi. Liberaler har varit kapitalister i alla tider. Vi högaktar företagaren och vill göra allt för att underlätta. Ta bort regler. Stryka fotnoter, förordningar och byråkrati.

Frihet, är vår grej. (Inte samma sak som att smita från skatter eller undandra sig ansvar dock. Finns andra partier som ser mer mellan fingrarna med det beteendet.)

Idag får rödgröna politiker bottenbetyg av företagarna i Göteborg, kommunen hamnar på plats 285 av 290.

Vill du ändra på det? Tror du på företagande i frihet under ansvar? Då är du en äkta kapitalist och då kan du med gott samvete rösta på oss den 9:e.