Eva Flyborg

Dags att Rädda Skeppsbron

Liberalerna Löser Pusslet med Smartare Planering

Onsdag 3 april 2024

Skeppsbron i Göteborg har blivit ett dyrt misslyckande. 354 miljoner kronor har slösats bort på ett projekt som aldrig blev av. Planerna på parker, parkeringsgarage, bostäder och kontor vid älven har skrotats, och vi står kvar med notan. Det här är inte acceptabelt. Göteborg förtjänar bättre, och det är dags att vi, Liberalerna, visar hur det ska göras.

Eva Flyborg, vår företrädare i stadsbyggnadsnämnden, har det klart för sig. Vi behöver smartare planering från början. Vi kan inte tillåta oss att bygga luftslott som kostar skjortan utan att leverera resultat. Vi kräver realistiska bedömningar redan i planeringsstadiet. Det är enda sättet att stoppa pengaslöseriet och istället investera i projekt som verkligen gör skillnad för göteborgarna.

– Jag efterlyser mer realistiska bedömningar tidigare i processen. Så får vi rätta mun efter matsäck för att inte planera luftslott som sedan inte kan förverkligas. Det tjänar ingen på. Vi behöver ha mer realistisk politik från början, säger Eva till GP.

Det är dags att tänka om kring Skeppsbron. Vi vill se en ekonomiskt sund och genomförbar plan som tar hänsyn till både behoven och drömmarna hos stadens invånare. Vi måste investera i projekt som berikar Göteborg, inte tömmer dess kassakista.

Liberalerna står för  transparens och ansvar i stadsplaneringen. Vi har länge krävt öppenhet kring Skeppsbrons utveckling och kommer fortsätta att driva på för smarta, hållbara lösningar. Det är dags att göra om och göra rätt. Med realistiska planer och kloka investeringar kan vi förvandla Skeppsbron till en pärla för Göteborg.

Det är dags för förändring. För Göteborgs skull. För oss alla. Gå med oss i kampen för en smartare och mer levande stad. Läs mer om våra förslag och hur vi kan rädda Skeppsbron tillsammans.