Liberalerna Göteborg

Göteborgs Budget 2024: En Framtid För Alla

Tisdag 31 oktober 2023

Liberalerna har tillsammans med M, D  och Kd lagt vårt förslag till budgeten för Göteborg 2024. Dagens Nyheter (DN) har nyligen uppmärksammat flera centrala punkter i vår budget, och vi är stolta över att bidra till Göteborgs framtid. Här är några viktiga aspekter ur DN:s artikel, samt vår syn på stadens framtid:

1. Prioritera Utbildning för Alla: Stärka Skolorna

Utbildning utgör ryggraden i en hållbar framtid. DN nämner särskilt vårt förslag att utreda möjligheterna att utöka Elevator-programmet till årskurserna 4–5, en åtgärd som strävar efter att ge eleverna bästa tänkbara start. Vi tror att en positiv skolkultur är nyckeln till framgång. Vårt arbete fokuserar även på att bekämpa skadliga normer och stärka lärarnas ledarskap.

2. Socialtjänst för Välfärd: En Tryggare Stad

En hållbar välfärd är en grundläggande pelare i vår stad. Vi föreslår att socialtjänsten ska inrätta särskilda enheter i stadsområdena som kan stödja barn, unga och unga vuxna som löper risk att dras in i kriminalitet. Dessa insatser är nödvändiga för att skapa en tryggare och mer inkluderande stad.

3. Integration och Stöd: En Sammanhängande Samhälle

Integration är en av Göteborgs mest värdefulla tillgångar. Vår budget omfattar åtgärder för att stärka stödet till vårdnadshavare och föräldrar i särskilt utsatta områden. Vårt mål är att förse dem med kunskap om deras rättigheter och skyldigheter samt göra dem mindre beroende av yttre påverkan. Integration är grundläggande för att upprätthålla en inkluderande stad.

4. En Hållbar Stadsutveckling: Vårt Miljöansvar

Hållbar stadsutveckling och miljöansvar är centrala punkter i vår vision. Vår budget syftar till att bygga 1000 småhus, med en speciell betoning på det nya området Kärra-Skogome. Vi utvärderar även möjligheten att ombilda lägenheter till bostadsrätter i socioekonomiskt utsatta områden. Vår målsättning är att främja en hållbar stad som gynnar en positiv framtid.

Senare under dagen skrev även GP om vår budget.

Vi ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans för en ljusare framtid i Göteborg. DN:s artikel har lyft fram vårt arbete, och vi är redo att ta itu med de utmaningar som staden står inför. Vi hoppas att vår gemensamma insats kommer att skapa en stad som vi alla kan vara stolta över. Läs mer om vår budget på vår hemsida